تیم حقوقی آکادمی تمیس

تیم حقوقی آکادمی تمیس، که توسط تعدادی از مشاورین حقوقی و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی تاسیس شده ، تلاش می کنه تا فاصله بین مفاهیم پیچیده حقوقی و مردم رو برداره

تیم حقوقی آکادمی تمیس

تیم حقوقی آکادمی تمیس، که توسط تعدادی از مشاورین حقوقی و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی تاسیس شده ، تلاش می کنه تا فاصله بین مفاهیم پیچیده حقوقی و مردم رو برداره

تیم حقوقی آکادمی تمیس

ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات

عرفان نعمتی | شنبه, ۸ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۸

متن ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات

بر اساس ماده 608 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات:

  • ‌توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (74) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.


شرح

همونطور که از متن ماده هم فهمیده میشه، توهین های روزمره، جرم تلقی میشه و صرف عادی بودنش، باعث نمیشه که قانون گذار هم اون رو نادیده بگیره و جرم تلقی نکنه!

اما در مواجهه با این ماده، باید چندتا نکته رو درنظر بگیرید:

  • این جرم، از جرایم قابل گذشت محسوب میشه! یعنی اینکه شروع به تعقیب مشروط به پیگیری بزه دیده است و در صورت گذشت، یا قرار موقوفی تعقیب صادر میشه، یا اجرای مجازات متوقف میشه!
  • چیزی از که از لحن قانونگذار و مثال های استفاده شده در قانون فهمیده میشه، اینه که معمولا توهین بوسیله فعل اتفاق می افته، نه با ترک فعل! مثلا تف کردن توهینه، ولی بلند نشدن به نشانه احترام، توهین نیست. مگر اینکه در قوانین جداگانه ای جرم انگاری شده باشه! (مثل جرم بودن عدم اجرای احترامات نظامی!)
  • بنا به رای دیوان عالی کشور، صرف خشونت در گفتار، توهین کیفری نیست! (رای شماره 2268 در سال 1319)
  • شخصیت مخاطب در توهین به شمار رفتن یک رفتار، بسیار اثر گذاره! مثلا اگه کسی به یک فرد بیخانمان یا ولگرد بگه بیسواد، توهین حساب نمیشه (معمولا) ولی گفتن این کلمه به یک استاد دانشگاه، توهینه!

ماده 608 قانون مجازات، توهین، مجازات توهین، جرم توهین، ماده 608 قانون مجازات اسلامی

غیر، معین و حقیقی بودن مخاطب، شرط تحقق توهین!

خیالتون رو راحت کنم که توهین به خود جرم نیست! یعنی هر کسی میتونه هرچقدر خواست به خودش فحش بده و از خجالت خودش در بیاد. اما اگه اینکار، تبدیل بشه به استفاده از الفاظ رکیک در ملأ عام، اونوقت جرم جریحه دار کردن عفت عمومی اتفاق می افته!

بعلاوه، توهین به اشخاص نامعین، جرم محسوب نمیشه! مثلا اگه من بگم "همه مشاور های کنکور دزدن!" توهین محسوب نمیشه، چون مصداق معین نداره و صرفا یک گروه کلی، مخاطب توهین قرار گرفته! ( هرچند که صنف مشاورهای کنکور ممکنه از من شکایت کنه!)

بعلاوه، چون در متن قانونی، از لفظ افراد استفاده شده، فقط افراد حقیقی رو در بر می گیره و توهین به اشخاص حقوقی مثل موسسات، شرکت ها و ادارات، شامل این ماده نمیشه!

و نکته آخری که اشاره به اون خالی از لطف نیست، اینه جرم توهین، از جرایم مطلق محسوب میشه! یعنی مهم نیست که نتیجه اون چیه، به محض وقوع توهین، جرم محقق میشه، حتی اگه بزه دیده ناراحت نشه یا به روی خودش نیاره!


مطالب مرتبط

ماده 134 قانون مجازات اسلامی، تعدد جرم

ماده 25 قانون مجازات اسلامی؛ مجازات تبعی

ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تهدید

ماده 638 قانون مجازات اسلامی، بدحجابی و ...

ماده 697 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، افترا

ماده 637 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، رابطه نامشروع


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی