تیم حقوقی آکادمی تمیس

تیم حقوقی آکادمی تمیس، که توسط تعدادی از مشاورین حقوقی و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی تاسیس شده ، تلاش می کنه تا فاصله بین مفاهیم پیچیده حقوقی و مردم رو برداره

تیم حقوقی آکادمی تمیس

تیم حقوقی آکادمی تمیس، که توسط تعدادی از مشاورین حقوقی و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی تاسیس شده ، تلاش می کنه تا فاصله بین مفاهیم پیچیده حقوقی و مردم رو برداره

تیم حقوقی آکادمی تمیس

ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعزیرات

عرفان نعمتی | يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷

متن ماده 669 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات

  • هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (74) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

شرح

قبل از هر چیز، باید این نکته رو یادآور بشم که بر اساس مقررات ماده 104 قانون مجازات اسلامی، جرم تهدید، از جرایم قابل گذشت محسوب میشه! و شروع به تعقیب و اجرای مجازات، مشروط به پیگیری و عدم گذشت شاکی هست!

بعلاوه، ضرر مورد بحث، باید اونقدر جدی و سنگین باشه که عنوان قابل چشم پوشی نباشه. مثلا اگه یه نفر شخصی رو تهدید کنه که مغازه تو رو آتیش میزنم! جرم محسوب میشه ولی اگه بگه جوراب هات رو آتیش میزنم! طبیعیه که ضرر قابل توجهی نیست تا اون رو جرم انگاری کنیم (مگر اینکه مثلا قیمت جوراب بخاطر تحریم خیلی بالا رفته باشه!)

این رو هم اضافه می کنم که تهدید کننده ممکنه در مقابل تهدید، خواسته ای داشته باشه، و ممکنه نداشته باشه. و در هر دو صورت، جرم تهدید اتفاق می افته. و حتی لازم نیست که تهدیدش رو عملی کنه تا جرم به وجود بیاد، و صرف به زبون آوردن کلمات تهدید آمیز یا ارسال اونها از طریق نامه یا پیامک یا ... باعث وقوع جرم میشه. در نتیجه، تهدید یک جرم مطلق هست و مقید به نتیجه نیست!

ماده 669 قانون مجازات، ماده 669، ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تهدید، جرم تهدید، مجازات تهدید، مجازات تهدید چیست

ترکیب سرقت و تهدید!

زمانی ممکنه که یک سارق، با تهدید یک شخص، از او دزدی کنه و مثلا بگه اگر پول ها رو ندی، همسرت رو میکشم! در این صورت، این جرم، تهدید نیست، بلکه در اینجا جرم سرقت مقرون به آزار و تهدید اتفاق افتاده که قانونگذار در ماده 652 در مورد اون صحبت کرده. و دیگه این جرم ذیل ماده 669 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات قرار نمیگیره.

پارک = پنچری!

این عبارت در کوچه ها و خیابان های ایران به وفور دیده میشه! اما همونطور که همیشه گفتیم، عادی بودن یک جرم، باعث مجاز بودنش نمیشه! و همین عبارت پارک = پنچری جرم محسوب میشه! و اگر عمل پنچری ماشینی که جلوی خونه ما پارک کرده رو هم انجام بدیم، مرتکب جرم تخریب هم شدیم!

راه جایگزین قانونی اینه که از از ماشین و پلاکش عکس بگیرید، یه استشهادیه هم پر کنید و از چند نفر بخواین اونو امضا کنن و از طریق راهنمایی و رانندگی، راننده متخلف رو 300 هزار تومن جریمه کنید! یا با استفاده از همین مدارک، از راننده به جرم مزاحمت و ممانعت از حق شکایت کنید ( البته من در مورد کاربردی و به صرفه بودن این راه حل نظری ندارم!)


مطالب مرتبط

ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، توهین

ماده 134 قانون مجازات اسلامی، تعدد جرم

ماده 25 قانون مجازات اسلامی؛ مجازات تبعی

ماده 638 قانون مجازات اسلامی، بدحجابی و ...

ماده 697 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، افترا

ماده 637 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، رابطه نامشروع


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی